Recensie Jazzenzo 10 mei 2011
De Nazaten & James Carter – For Now
bezetting:
Robby Alberga gitaar; Klaas Hekman sopraan- en bassaxofoon, fluit;
Carlo Ulrichi Hoop percussie; Keimpe de Jong sopraan-, alt- en
tenorsaxofoon; Gregory Kranenburg snaredrum; Chris Semmoh skratyi,
snaredrum; Michael Simon trompet; Patrick Votrian trombone en sousafoon,
James Carter baritonsaxofoon
opgenomen: 18 en 19 november 2009 in Fattoria Studio Osnabrück
release: 2011
label: Strotbrock
tracks: 6
tijd: 44.32
website: www.nazaten.nldoor: Rinus van der Heijden
De
Nazaten blijft een gezelschap dat je bij elke toon of noot blij
verrast. Hoewel de groep het vooral moet hebben van live-optredens,
heeft het hofje nu een studioplaat gemaakt, waarbij het lijkt of het
voor vele duizenden toehoorders speelt. Enthousiasme, doorleefdheid en
vooral dansbaarheid maken van ‘For Now’ niet alleen een gemakkelijk
toegankelijke cd, maar vooral een luisterplaat. Als je tenminste met De
Nazaten de diepte in durft te gaan.
In november 2009, midden in
een tournee door Nederland en Suriname doken De Nazaten met hun speciale
gast James Carter de befaamde Fattoria Studio in het Duitse Osnabrück
in. Zes stukken, doorleefd doordat ze tijdens de tournee al zo vaak en
vanuit verschillende hoeken waren gespeeld, zijn voldoende om van ‘For
Now’ een opmerkelijk album te maken.
‘For Now’ opent
overrompelend met ‘Pasportica allochtonica’ van Robby Alberga. Op een
meer dan aanstekelijk kaseko-ritme dansen De Nazaten je huiskamer
binnen, achterna gezeten door James Carter, die met zijn baritonsaxofoon
de zaak alleen maar meer opjut. Dat gebeurt overigens over de gehele
linie: Carters diep-bonkende geluid is als pindakaas over een boterham
gesmeerd.
Het is niet alleen feestvreugde wat de klok slaat. Er
zijn mooie, indringende vrije improvisaties te horen, in ‘When Copy
meets Bu’ wordt teruggeschakeld naar jazzorkestratie van zo’n zestig
jaar geleden en in ‘Carter kaseko’ zoeken tekst en skratyiklanken van
Chris Semmoh de beste kant van wereldmuziek op.
‘For Now’ is
opnieuw een duizelingwekkend amalgaam van ritmes, pakkende melodieën,
fraai uitgespreide harmonieën, maar vooral van overlopend vakmanschap.
En een waardige opvolger van ‘Skratyology’, ook al zo’n maf ankerpunt in
de geschiedenis van de Nederlandse improvisatiemuziek.
Friday, October 24, 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment